Sindrom mudah lupa


Sejak akhir ini saya mula perasan.

Ingatan saya semakin merosot dan sukar untuk mengingati nama, tempat dan fakta.

Proses mengingati memgambil masa yang cukup lama.

Namun saya tetap bersyukur juga kerana dalam usia begini saya masih aktif menulis dan membaca buku.

Cuma apa yang saya baca sukar pulak untuk dingati balik.

Dengan peningkatan umur yang semakin dekat separuh abad, saya akui faktor penurunan hormon testosteron main peranan. 

Mudah-mudahan sindrom mudah lupa yang saya hadapi ini boleh diatasi segera nanti.

Proses mengembalikan prestasi otak sedang dilakukan..

Doakan kejayaan tersebut.

Nota mrhanafi :

Saya harap kisah sedih dapat dilupakan dan kisah gembira boleh diingati sampai bila-bila.

Ada kisah saya kena scammer dalam artikel Apa perlu buat jika kena scammer… kisah benar dari pengalaman sendiri

10 Comments

  1. Samalah. Dulu masa zaman student saya rajin menulis jurnal / diari jadi daya ingatan sangat baik masa tu. Lepas ada anak, saya dah kurang menulis jurnal (dah berbulan2 tak menulis di jurnal) jadi saya perasan sekarang mudah lupa nama dan fakta. Mungkin kena rajin menulis jurnal lagi sebab proses recollection atau mengingati semula peristiwa yang berlaku tu melatih minda kita untuk mengingati sesuatu perkara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otak perlu dilatih agar tetap aktif...jom la tulis jurnal se,mula untuk kuatkan ingatan

      Delete
  2. Amin.. semoga tidak mudah lupa.

    ReplyDelete
  3. ketara sangat ke kemerosotan tu?

    selain drpd hal yg dinyatakan tu mungkin boleh ikhtiar dgn mengambil vitamin drpd tumbuh-tumbuhan dan buah buahan..kita ikhtiar dulu. selebihnya kita serahkan kpd Dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak juga ketara tetapi memang ada terasa juga saya jenis pelupa...in shaa Allah akan diusahakan

      Delete
  4. husband bagi gelaran saya, ikan dori dlm citer finding nemo tu sbb jenis pelupa..haha..sabar je lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada baiknya juga jadi orang pelupa ...mana-mana memori duka boileh dilupakan hehehe

      Delete
  5. saya pun mulai banyak lupa, bang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah tanda-tanda kemerosotan fungsi otak...janagn risau keraha ia perkara lumrah dan alami..yang pnetying jangan luipa Allah dan akhirat sahaja

      Delete